TINK (Taal en interactievaardingen in de kinderopvang) training

Als gastouder speel je een belangrijke rol in het welzijn en de ontwikkeling van de jonge kinderen die je verzorgt. Een gezonde ontwikkeling is namelijk een voorwaarde voor en gezonde emotionele, motorische en cognitieve ontwikkeling op latere leeftijd.

Uit onderzoek blijkt dat de ontwikkeling van het brein grotendeels afhankelijk is van invloeden van buitenaf. Het gaat hier om warme, goede interacties met responsieve, liefdevolle volwassenen.

Goede taal- en interactievaardigheden zijn een belangrijke voorwaarde voor goede gastouderopvang. Onderzoek laat zien dat het bezoeken van kwalitatief goede opvang langdurig positieve effecten kan hebben op de sociale- en persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen, opvang van hoge kwaliteit kan kinderen iets extra’s bieden.

Als jij je bewust bent van je rol en beschikt over goede taal- en interactievaardigheden ben je beter in staat om de pedagogische basisdoelen te realiseren, zodat kinderen opgroeien in een veilige, prettige en stimulerende omgeving.

 

Wat is TINK?

TINK staat voor Taal en Interactievaardigheden in de Kinderopvang. Taal en interactievaardigheden zijn erg belangrijk voor een goede (taal-) ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar. TINK is een trainingsprogramma speciaal ontwikkeld om deze vaardigheden bij gastouders te ontwikkelen en te verbeteren. Als gastouder krijg je inzicht in wanneer en hoe je de interactievaardigheden kan inzetten. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je op een goede manier interacties met de kinderen aan gaat en kan bijdragen aan een goede (taal-) ontwikkeling.

Naast het ontwikkelen van deze taal- en interactievaardigheden draagt de TINK training ook bij aan het ontwikkelen van vaardigheden zoals zelfreflectie en het geven en ontvangen van feedback.

In zijn geheel draagt de training bij aan het verbeteren van de kwaliteit in de gastouderopvang.

Het traject ziet er als volgt uit:

Bijeenkomst 1: sensitieve responsiviteit en respect voor autonomie
Bijeenkomst 2: structureren en grenzen stellen, praten en uitleggen en ontwikkelingsstimulering
Bijeenkomst 3: begeleiden van interacties, interactief voorlezen en afsluiting

Om bij te houden welke ontwikkeling je doormaakt, houd je een portfolio bij. Op deze manier geeft het jou en je consulent inzicht in jouw ontwikkeling.

Het doorlopen van alle trainingen en een gevuld portfolio, zijn een voorwaarde om een certificaat te kunnen behalen.

 

Resultaat TINK training

Na afloop van de TINK training kan je:

- de zes interactievaardigheden herkennen en bewust toepassen
- tijdens voortgangsgesprekken en intervisiebijeenkomsten kritisch reflecteren op het eigen handelen en dat van collega-gastouders.
- de taalvaardigheid van kinderen effectief stimuleren

- zelfstandig verder werken aan je eigen taalvaardigheid
 

Deelnemen aan het TINK traject:

Een voorwaarde om deel te nemen aan de TINK training is dat je de trainingen ‘pedagogisch beleid’ en ‘pedagogisch kwaliteitshuis’ gevolgd hebt en dat je een eigen pedagogisch kwaliteitshuis hebt gemaakt.

 

Cursus 2 vindt plaats op zaterdag 23 november 2019, zaterdag 11 januari 2020 en zaterdag 8 februari 2020 van 10:00 -17:00 uur in Delft.

Er geldt een eigen bijdrage van €90,00.

 

Studiebelasting

3 bijeenkomsten x 7 uur = 21 uur (50 %)
3 praktijkopdrachten x 4 uur = 12 uur (30 %)
Lezen reader = 4 uur (10%)
Afsluitende praktijkopdracht = 4 uur (10%)
Totaal: 41 uur.

kantoor ViaViela Delft, kluizenaarsbocht 6, 2514GT Delft
23 november 2019
10:00 - 17:00
09:00 - 09:00

 
Aanmelden...